مجلات سلامتی

فواید چشم گیر مکمل کراتین برای بدنسازی

فواید چشم گیر مکمل کراتین برای بدنسازی

مکمل کراتین برای بدنسازی بسیار محبوب است. بدنسازان برای رشد و حفظ عضله‌های خود به سراغ این مکمل می‌روند. فواید چشم‌گیر کراتین نه تنها در بدنسازی، بلکه برای درمان برخی از بیماری‌ها نیز دیده می‌شود. بدنسازانی که قصد دارند قدرت بدنی بیش‌تری را داشته باشند، مکمل کراتین را انتخاب کرده و بدنسازانی که به دنبال ریکاوری سریع‌تر پس از تمرین هستند، کراتین مصرف می‌کنند.

تاثیر مکمل کراتین برای عضله سازی

کراتین یک مکمل معروف و محبوب در بین ورزشکاران است. تأثیر مکمل کراتین در افزایش عملکرد ورزشی، استقامت و به‌ویژه در عضله‌سازی مشاهده می‌شود. در نتيجه مکمل گراتین برای حجم بسیار مناسب است. این مکمل به تولید انرژی سریع در عضله‌ها کمک کرده و به عنوان یک منبع اصلی فسفوکراتین در سلول‌های عضلات عمل می‌کند.

کراتین یک ترکیب طبیعی در بدن است که در ساخت ATP، یک منبع انرژی حیاتی برای عضله‌ها، نقش دارد. با افزایش مصرف کراتین، مقدارATP در عضلات افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند منجر به افزایش توان و تحمل در تمرین‌های بدنسازی شود.

به‌طور کلی مصرف مکمل کراتین می‌تواند به ورزشکاران کمک کند تا توان و تحمل در تمرین‌های مقاومتی خود را افزایش دهند و درنتیجه عضلات بیش‌تری را بسازند؛ اما توصیه می‌شود قبل از مصرف هرگونه مکمل، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا نتیجه مثبت فواید کراتین برای بدنسازی را مشاهده کنید.

تاثیر کراتین بر عملکرد ورزشی

مصرف مکمل کراتین برای بدنسازی می‌تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشیده و باعث افزایش توان و تحمل در فعالیت‌های ورزشی شود. در ادامه به توضیح چند مورد از فواید کراتین برای بدنسازی و تاثیر آن در عملکرد ورزشی می‌پردازیم:

  • افزایش توان و قدرت عضلانی

مصرف کراتین می‌تواند با افزایش سطح فسفوکراتین در عضلات، منجر به افزایش قدرت و توان عضلانی شود. این کار می‌تواند به ورزشکاران کمک کند تا در تمرین‌هایی مثل وزنه‌برداری یا ورزش‌های مختلفی که نیاز به قدرت و توان زیادی دارند، عملکرد بهتری داشته باشند.

  • افزایش استقامت

مصرف کراتین می‌تواند با افزایش مقدار فسفوکراتین، که یک منبع انرژی سریع برای عضلات است، به افزایش استقامت ورزشکاران کمک کند. این امر می‌تواند موجب افزایش توانایی برای انجام فعالیت‌های ورزشی مداوم و طولانی مدت شود.

  • کاهش زمان بهبودی

مصرف کراتین می‌تواند به کاهش زمان بهبودی پس از تمرین‌های سنگین، کمک زیادی را کند. این به این معنا است که ورزشکاران ممکن است بعد از تمرین‌های سنگین کمتر احساس خستگی کنند و زمانی که برای بهبودی و ریکاوری نیاز دارند، کمتر شود.

به‌طور کلی مصرف مکمل کراتین برای بدنسازی، می‌تواند بهبودی‌های گوناگونی را در عملکرد ورزشی ایجاد کند.

تاثیر مکمل کراتین بر عملکرد مغز

فواید چشم گیر مکمل کراتین برای بدنسازی

مصرف مکمل کراتین تاثیرات مثبتی بر عملکرد مغز دارد؛ زیرا مغز انسان در حین انجام کارهای دشوار، به مقدار زیادی ATP نیاز پیدا می‌کند. مصرف مکمل‌ها به‌ویژه مکمل کراتین، ذخیره فسفوکراتین را در مغز افزایش می‌دهند تا به ساخت ATP کمک کنند. همچنین با افزایش دوپامین و عملکرد میتوکندری موجب بهبود فعالیت مغز می‌شوند. از تاثیرات دیگر آن عبارتند از:

  • کاهش خستگی

مصرف مکمل کراتین می‌تواند به کاهش خستگی افراد کمک کند. کاهش خستگی می‌تواند بهبود ذهنی و تمرکز را افزایش دهد.

  • افزایش انرژی

برخی از افراد گفته‌اند که مصرف کراتین می‌تواند انرژی ذهنی و فیزیکی را افزایش دهد؛ این کار می‌تواند در افزایش تمرکز و توانایی حل مسائل ذهنی بسیار مفید باشد.

  • بهبود حافظه

مصرف کراتین ممکن است بهبود حافظه و عملکرد شناختی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

انواع مکمل کراتین برای بدنسازی

مکمل کراتین در انواع مختلفی موجود است که هرکدام ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند. تعدادی از رایج‌ترین انواع مکمل کراتین عبارتند از:

  • کراتین مونوهیدرات

این نوع کراتین بسیار معروف و از پر فروش ‌ترین کراتین در جهان است. کراتین مونوهیدرات به صورت پودر یا قرص وجود دارد و بیش‌تر برای افزایش توان و تحمل ورزشی مصرف می‌شود.

  • کراتین هیدروکلراید

دومین نوع مکمل کراتین هیدروکلراید نام دارد. این نوع کراتین به عنوان نسخه قوی‌تر و قابل جذب‌تر مکمل کراتین معروف است. کراتین به صورت فرم مایع هیدروکلراید ارائه می‌شود که برای افرادی که با مشکلات گوارشی روبه‌رو هستند، گزینه مناسب‌تری است.

  • کراتین الکترولیتی

این نوع کراتین حاوی الکترولیت‌هایی مثل سدیم و پتاسیم است که به ورزشکاران کمک می‌کند تا مواد معدنی ازدست رفته را بازگردانند و از گرفتار شدن به اختلالات الکترولیتی جلوگیری کنند.

  • کراتین آلفا کتوگلوتارات

مکمل کراتین آلفا کتوگلوتارات یک فرم تقویت‌شده از کراتین است که با افزودن گروه کتوگلوتارات، یک آمینواسید متابولیک، تقویت شده است. این مکمل همانند مکمل آمینو اسید معمولاً برای تسریع فرآیند بازسازی عضلات و بهبود عملکرد ورزشی استفاده می‌شود.

  • کراتین اتیل استر

مکمل کراتین اتیل استر یک نوع مکمل غذایی حاوی کراتین اتیل استر است. این مکمل به عنوان یک منبع اصلی کراتین برای بدن عرضه می‌شود و ممکن است به تقویت ساختار مو، افزایش حجم و ضخامت مو و حفظ سلامتی آن کمک کند.

کراتین اتیل استر که به نام CEE هم شناخته می‌شود، در قالب کپسول و پودر در دسترس است. برای افرادی که ترجیح می‌دهند مصرف کپسول یا پودر را برای مصرف آسان‌تر در نظر بگیرند، این گزینه ممکن است مناسب باشد.

  • کراتین میکرونایزد

مکمل کراتین میکرونایزد یک نوع کراتین است که ذرات آن به اندازه‌ی کوچک‌تر (میکرون) است. این کراتین بازدهی و جذب بیش‌تری را در بدن ایجاد می‌کند. به‌طوری که می‌تواند بهبود قدرت، حجم و عملکرد عضلات را ارتقا دهد. از بهترین مکمل گراتین برای حجم، این مدل است.

از بین موارد بالا، می‌توان گفت که انتخاب بهترین مکمل کراتین برای بدنسازی به نوع نیاز یک بدنساز مرتبط است؛ اما به‌طور کلی کراتین مونوهیدرات به عنوان یکی از پرکاربردترین و پر فروش ‌ترین کراتین برای بدنسازی شناخته می‌شود.

زمان مصرف مکمل کراتین در بدنسازی

عوارض کراتین برای بدنسازی

زمان مشخصی برای مصرف مکمل کراتین در بدنسازی وجود ندارد؛ اما بهتر است هر زمانی که میل بیش‌تری به خوردن کراتین داشته‌اید، آن را مصرف کنید. بدنسازان هم اکثرا به‌صورت روزانه مکمل‌ها را مصرف می‌کنند. با توجه به نظر و تجربه بدنسازان، چند زمان مناسبی را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • پس از تمرین

تعدادی از مربی‌ها توصیه می‌کنند که مکمل کراتین را پس از انجام تمرین‌های بدنسازی مصرف کنید. این می‌تواند به عضلات کمک کند تا سریع‌تر بازسازی شده و انرژی لازم برای این فرآیند فراهم شود.

  • همراه با غذا

برخی از بدنسازان ترجیح می‌دهند مکمل کراتین را در همان زمانی که غذا می‌خورند مصرف کنند. این می‌تواند باعث جذب بهتر کراتین توسط بدن افراد شود.

  • دوره‌ های استراحت

برخی از ورزشکاران دوره‌های خاصی را برای مصرف کراتین انتخاب می‌کنند؛ مانند دوره‌های استراحت یا روزهای تعطیل

مصرف در این زمان ممکن است به بدن کمک کند تا کراتین را به عضلات انتقال داده و ذخیره‌سازی کند.

  • در دوره‌ های مشخص زمانی

مصرف کراتین معمولاً به مدت دوره‌های مشخص زمانی مانند 8 تا 12 هفته انجام می‌شود. در طول این دوره آن‌ها ممکن است به مدت 4 تا 6 هفته از کراتین استفاده کنند و سپس به مدت مشابهی از استراحت برخوردار شوند. بعد از این دوره استراحت، ممکن است دوباره به دوره استفاده از کراتین بازگردند و یا تصمیم دیگری را بگیرند.

عوارض مکمل کراتین برای بدنسازی

هر چیزی در این دنیا علاوه بر ویژگی‌های مثبت، یک سری عوارض و معایبی هم دارد. مکمل‌های کراتین ایمن هستند اما امکان دارد برای برخی از افراد عوارض جانبی نشان دهند.

عوارض کراتین برای بدنسازی عبارتند از:

  • مشکلات گوارشی

برخی از افراد ممکن است به مشکلاتی مانند دل درد، اسهال، نفخ و تورم شکم، تهوع یا استفراغ درنتیجه مصرف کراتین دچار شوند.

  • آسیب عضلانی

در برخی از افراد، مصرف بالا و طولانی‌مدت کراتین ممکن است به آسیب عضلانی منجر شود. این موضوع به‌ویژه در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌ها و مصرف بیش از حد مکمل ممکن است رخ دهد.

از دیگر عوارض احتمالی مصرف مکمل کراتین: سردرد، خارش، مشکلات تنفسی و در موارد نادر ریزش مو است.

تداخلات دارویی کراتین برای بدنسازی

کراتین در مقدار آب بدن تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین ممکن است استفاده از آن همراه با داروهای دیورتیک (ادرارآور) به کم‌آبی بدن منجر شود. از مصرف این مکمل‌ها به همراه داروهایی که روی کلیه تاثیر می‌گذارند، بپرهیزید.

مصرف همزمان کراتین با برخی از مکمل‌های دیگر مانند کافئین یا کرئاتینین ممکن است باعث تداخل و افزایش خطرات ناخواسته شود.

نکات کلیدی مصرف مکمل‌ های کراتین

نکات مهم مصرف مکمل‌ها عبارتند از:

  • مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه

قبل از شروع مصرف مکمل کراتین، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

  • دقت در دوز

همواره دوز مورد توصیه را رعایت کرده و از مصرف بیش از حد کراتین خودداری کنید.

  • مصرف آب به میزان کافی

حتما به مقدار کافی آب بنوشید زیرا کراتین ممکن است نیاز به آب زیادی داشته باشد.

  • محدودیت مصرف

افراد با برخی شرایط مانند بیماری‌های کلیوی یا مشکلات قلبی باید از مصرف کراتین خودداری کنند.

  • انواع فعالیت

مصرف کراتین ممکن است بیش‌تر برای ورزشکاران و افرادی که فعالیت‌های بدنی شدیدی انجام می‌دهند مفید باشد. افراد با فعالیت‌های بدنی کم نباید مکمل کراتین مصرف کند اما مصرف روزانه ۵ تا ۱۰ گرم مکمل کراتین در روز هیچ مشکلی برای افراد مختلف به وجود نمی‌آورد.

  • مصرف مکمل‌ها هیچ‌وقت جایگزین یک رژیم غذایی مناسب نمی‌شوند.
  • لطفا از جای معتبر مکمل کراتین را تهيه کنید.
  • کراتین برای افراد مسن، گیاه‌خواران و افرادی که در معرض خطر بیماری‌های عصبی هستند، بسیار مفید است.

راه هایی به سوی قدرت بیش ‌تر

مکمل‌های کراتین می‌توانند بهبود قدرت و توان، افزایش حجم، عملکرد عضلات و افزایش بازدهی ورزشی را فراهم کنند. با این حال توصیه می‌شود که قبل از مصرف آن‌ها با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کرده و در صورت بروز عوارض کراتین برای بدنسازی از مشاورهای پژمان مکمل راهنمایی‌های لازم را دریافت کرده و سپس بهترین مکمل کراتین برای بدنسازی را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *