مجلات سلامتی

بهترین مولتی ویتامین موجود در بازار مناسب ورزشکاران حرفه ای چیست؟

بهترین مولتی ویتامین برای بدنسازی

هنگام انجام تمرینات سخت ورزشی، استرس زیادی به بدن ورزشکار وارد می‌شود وبه همین دلیل به مکمل مولتی ویتامین نیاز پیدا می‌کند. در واقع دریافت ترکیب مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حمایت از متابولیسم پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها به منظور تامین انرژی بدن یک ورزشکار بسیار ضروری است. اما با وجود این همه مولتی ویتامین در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها، چگونه بهترین مولتی ویتامین برای ورزشکاران را تشخیص دهیم؟

بهترین مولتی ویتامین برای بدنسازی کدام است؟

بهترین مولتی ویتامین باید حاوی انواع ویتامین‌های ضروری بدن در دوز مناسب باشد. ویتامین‌های گروه B، C، A و مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم برای تامین نیازهای بدن یک ورزشکار حرفه‌ای نقش مهمی دارند.

شش ویتامین و مکمل برای تقویت رشد عضلات

شش ویتامین و مکمل برای تقویت رشد عضلات

اگر می‌خواهید هنگام دویدن روی تردمیل راحت‌تر نفس بکشید یا بعد از تمرین احساس گرسنگی نکنید وجود این شش ماده ی معدنی در مولتی‌ویتامین ها به شما کمک خواهد کرد:

آهن

دریافت اکسیژن کافی در طول تمرین بسیار مهم است، زیرا بدن شما هنگام ورزش به اکسیژن بیشتری احتیاج دارد و آن را سریع‌تر مصرف می‌کند. اگر اکسیژن کافی دریافت نکنید، تنفس سخت‌تر شده و ضربان قلب شما افزایش می‌یابد و ادامه تمرین دشوار می‌گردد. مصرف آهن یک راه حل عالی برای افزایش اکسیژن در گردش خون شماست. هنگامی که مکمل آهن مصرف می کنید، هموگلوبین مورد نیاز برای حمل اکسیژن از ریه ها به خون و ماهیچه ها می‌رسد. به این ترتیب، حین انجام تمرینات اکسیژن کافی به بافت‌های عضلانی شمارسیده و ماهیچه های قوی‌تری می‌سازید.

منیزیم

منیزیم به بدن کمک می کند تا چربی ها، اسیدهای آمینه و کربوهیدرات ها را جذب و سپس به انرژی تبدیل شوند. حفظ انرژی کافی برای پایان دادن به تمرینات باعث می‌شود که با افزایش وزنه‌ها یا تکرار ست‌ها، سریع‌تر به هدف خود، یعنی رشد عضلانی برسید. منیزیم همچنین خستگی و گرفتگی عضلانی را هم کاهش می‌دهد. دریافت منیزیم مورد نیاز روزانه باعث تنظیم ضربان قلب و افزایش اثربخشی تمرینات شما می گردد.

ویتامین c

ویتامین C که اسید اسکوربیک نیز نامیده می شود، از ویتامین‌های عضله ساز به شمار می‌آید. این ویتامین با شرکت در کلاژن سازی تاندون ها، رگ های خونی و رباط های شما را قوی تر می سازد. همچنین به عنوان یک تقویت کننده برای سیستم ایمنی شما عمل می‌کند، که برای هدف رشد عضلانی شما ضروری می‌باشد. با مصرف ویتامین C احتمال اینکه به دلیل سرماخوردگی یک روز تمرینی را از دست بدهید کاهش می‌یابد.

کراتین

کراتین یکی از شناخته شده ترین، محبوب ترین و موثرترین مکمل ها برای افزایش حجم عضلانی است. بدن شما به طور طبیعی کراتین را به عنوان منبع انرژی برای ماهیچه‌ها تولید می کند، اما نه در سطحی که رشد عضلانی شما افزایش یابد. با کمک کراتین قدرت ماهیچه‌ها بیشتر شده و به این ترتیب با انجام تمرینات مستمر به رشد عضلانی خواهید رسید. مصرف چند گرم کراتین قبل و بعد از تمرین بسیار موثر می‌باشد.

پروتئین

پروتئین ماده ی ضروری برای فرآیند عضله سازی است زیرا بدن شما هنگام ورزش پروتئین ها را به منظور ساخت حجم عضلانی بدون چربی می‌سازد. وقتی هدف شما عضله سازی است، باید بیشتر از میزانی که بدنتان کربوهیدرات می سوزاند، پروتئین مصرف کنید، زیرا در غیر این صورت، ماهیچه های شما بدون تغییر می‌ماند. به عنوان مثال، یک شیک پروتئین کازئین قبل از خواب می تواند به عضله سازی شما در طول شب کمک کند زیرا به آرامی جذب بدن می شود. از این رو مولتی ویتامین‌هایی که حاوی پروتئین هستند، بهترین مولتی ویتامین‌های عضله ساز به شمار می‌روند.
مکمل‌های پروتئینی به اشکال مختلفی مانند آب پنیر یا پودر کازئین و شیک‌های آماده وجود دارند و همه آن‌ها برای تامین پروتئین بیشتر به بدن شما حین ورزش مفید هستند. آمینو اسیدهای شاخه دار یا BCAA از مولکول هایی ساخته شده اند که بدن شما برای تولید پروتئین آن‌ها را با هم ترکیب می کند. اگر نگران این هستید که پروتئین کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، مصرف حدود 5 گرم BCAA قبل از تمرین می تواند مفید باشد.هم چنین در ورزش های سنگین استفاده از مکمل کربوهیدرات برای بدنسازی توصیه می شود.

بیوتین

بیوتین که با نام B7 نیز شناخته می‌شود، ماده‌ای ضروری از کمپلکس ویتامین B است که به بدن شما کمک می کند تا از کربوهیدرات ها انرژی تولید شود. همچنین می تواند چربی ها و پروتئین ها را در بدن شما با سرعت بیشتری متابولیزه کند تا بتوانید انرژی مورد نیاز خود را برای انجام درست حرکات سنگین ورزشی دریافت نمایید. از این رو بیوتین بهترین مولتی ویتامین برای ورزشکاران به شمار می‌رود. بیوتین با کمک به سوخت و ساز سلول‌های شما باعث قوی‌تر شدن و بازسازی ماهیچه‌ها بعد از تمرین می‌شود.

مولتی ویتامین مناسب برای زنان ورزشکار

مولتی ویتامین مناسب برای زنان ورزشکار

بیولوژی بدن خانم‌ها و آقایان از بعضی جهات بسیار تفاوت دارد. مصرف همه ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بدن انسان لازم است، اما مقدار نیاز بدن خانم‌ها و آقایان با یکدیگر یکسان نیست؛ مخصوصا اگر ورزشکار باشند. برای مثال بدن بانوان به مقدار بیشتری آهن نیاز دارد و بدیهی است که در مولتی ویتامین مخصوص خانم‌ها مقدار این ماده بیشتر از مولتی ویتامینی است که برای آقایان تولید شده‌است.

خانم‌های ورزشکار به دلیل خون‌ریزی در عادت ماهیانه و تغییرات هورمونی بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین‌ها قرار دارند. اطمینان از دریافت انرژی کافی و یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی برای زنان ورزشکار بسیار مهم است.از مکمل انرژی زا در کنار مولتی ویتامین ها می توان استفاده کرد.  آهن، کلسیم، ویتامین D و فولات ویتامین‌هایی هستند که برای ورزشکاران زن ضروری تر می‌باشند. بهترین مولتی ویتامین برای ورزشکاران خانم مولتی‌ویتامینی است دوز مناسبی از همه ی مواد معدنی لازم برای بدن یک ورزشکار خانم را داشته باشد. معمولا شرکت‌های تولیده کننده‌ی مولتی ویتامین‌ها این تفاوت ها را در میزان دوز مواد تشکیل دهنده‌ی آن لحاظ می کنند.

زمان مصرف مولتی ویتامین‌ها برای اثر بخشی بیش‌تر

ویتامین‌ها را از نظر شیمیایی به دو دسته‌ی محلول در آب یا محلول در چربی تقسیم می‌کنند. ویتامین‌های محلول در آب هنگامی بهتر جذب بدن می‌شوند که آن‌ها را معده خالی و آب مصرف کنید. مقدار اضافی این ویتامین‌ها از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود. از آنجایی که مولتی ویتامین ها ترکیبی از ویتامین های محلول در آب و چربی هستند، به طور کلی برای جذب بهینه بهتر است همراه با غذا مصرف شوند. این موضوع به خصوص برای بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن اهمیت زیادی دارد. نظرات متفاوتی درباره بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین‌ها وجود دارد. برخی متخصصان معتقدند مولتی ویتامین‌های حاوی B12 برای جذب بهتر باید صبح با معده خالی استفاده گردند. مولتی ویتامین‌هایی که حاوی ویتامین‌های محلول در چربی هستند، هنگام مصرف با غذا، چه در صبح و چه در شب، مؤثرتر هستند، زیرا بدن شما برای جذب آنها به چربی نیاز دارد. معمولا شرکت‌های تولیده کننده‌ی بهترین مولتی ویتامین برای بدنسازی بهترین زمان مصرف آن را روی بسته بندی درج کرده‌اند. با این حال اگر در مورد بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین مطمئن نیستید، با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نمایید.

آیا مولتی ویتامین‌ها به عضله سازی کمک می‌کنند؟

مولتی ویتامین‌ها به عضله سازی

مصرف مولتی ویتامین برای ورزش بسیار ضروری است، زیرا به جایگزینی مواد مغذی از دست رفته حین افزایش فعالیت بدنی کمک می کنند. آنها همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. ویتامین ها مواد شیمیایی و معدنی لازمی که بدن شما برای عضله سازی به آن نیاز دارد را فراهم می نمایند. در واقع مولتی ویتامین ها ابزاری هستند که بدن شما برای ترمیم و ساختن خود به آن نیاز دارد. بنابراین می توان گفت که مولتی ویتامین‌ها عضله نمی سازند، بلکه مواد لازم برای عضله سازی توسط آن‌ها تامین می‌گردد. برای کاهش وزن در افراد ورزشکار می توانند از مکمل فیبر برای لاغری استفاده کنند.

بهترین مولتی ویتامین برای ورزشکاران چه ویژگی هایی دارد؟

مصرف مولتی ویتامین به ورزشکاران حرفه‌ای به ویژه آنهایی که ورزش‌های استقامتی و سنگین انجام می‌دهند، پیشنهاد می‌شود. دریافت ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه به مقدار مناسب به ورزشکار کمک می‌کند تا درد و گرفتگی عضلانی کمتر و عضله سازی بیشتری داشته باشد. همچین مولتی ویتامین‌ها انرژی لازم برای انجام ورزش های سنگین و قدرتی را فراهم می‌کنند. بهترین مولتی ویتامین برای ورزشکاران به ویژه کسانی که در سطح مسابقات ورزش می‌کنند، مولتی ویتامینی است که حاوی همه ی مواد معدنی و ریزمغذی های لازم برای عضله سازی و انرژی سوزی در دوز مناسب باشد. برای این‌که مکمل باکیفیتی را تهیه کنید، می‌توانید به فروشگاه پژمان مکمل مراجعه کرده و جهت تهیه آن‌ها اقداماتی انجام دهید.

امتیاز دهید post

درباره پژمان جاهدان

پژمان جاهدان متولد 20 دی 1373 می باشد که دارای تحصیلات دانشگاهی با مدرک لیسانس تربیت بدنی است. وی با 20 سال سابقه درخشان در زمینه ورزش حرفه ای فعالیت دارد. آقای جاهدان از سال 96 فعالیت خود را در فروش مکمل شروع کرده و تخصص او در حوزه مکمل های ورزشی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *